Emocions infantiles

El passat 29 demaig de 2020 vam col·laborar com a Equip Dendros en una xerrada realitzada a familiars, organitzada pro la botiga Ecotribu que es dedica a a criança respectuosa.


Us volem posar algun punt que es tracto en la xerrada.

Davant de la:

QUÈ NO AJUDA?

¨No acceptar la por del menor , i ridiculitzar-lo( “ex no siguis poruc si és un gos petit”, “no has de tenir por, no hi ha cap monstre en el teu armari)

¨Obligar a viure l’experiència per força.( Per exemple davant de la por a desconegut ,obligar-lo que li doni d’un petó. Obligar-lo a ficar-se en la piscina o tirar-ho a dins d’ella.)

¨Comparar-ho amb un altre@ nen/a o germà/na que no mostri por en aquesta situació

¨Els dibuixos i sèries que està veient són per a la seva edat? Són adequats? Hi ha algun adult@ que li expliqui el quin aquesta veient?.

¨Utilitzar la por per a eliminar la por, amb Xantatges o com a estratègia educativa. (exemples; “vindrà l’home del sac si et portes malament, “telefonaré al policia si no em fas cas”; ; “cançó: duermete niño, duermete ya, que si no el coco te comerá”)

¨Espantar-los de forma conscient

¨Els càstigs , la violència

¨Les pors dels pares traspassada als fills. (Ex “vés amb compte amb els gossos”)

¨Si té por a que te’n vagis. “desaparèixer” quan ell/ella no està atent

ALGUNES IDEES

žEscoltar el cos, posar-li nom a emoció. Normalitzar emoció i explicar-lo que adults també en tenen. I què fas tu quan la tens.

žExposició gradual (a desconeguts, a gossos…).

žCrear un lloc imaginari que es senti tranquil

žDibuixar, o plastilina sobre el que fa por i parlar-ne

žCanviar el que fa por , per exemple imaginar que se li posa un barret al monstre, dir que un tro és un pet d’un núvol…

žPracticar amb el joc, per exemple visitar a dentista, a fer una conferencia en classe

žLlegir contes, inventar-se contes….

DAVANT DE :

QUÈ NO AJUDA?

  • No acceptar la tristesa del menor , i ridiculitzar-lo, ni minimitzar-la
  • Amagar la tristesa del les persones adultes, no explicar-los el que Ha passat ni tenir-los en compte (la mort d’un avi. No dir-li , no preguntar-lo si vol anar a vetlla)
  • Utilitzar metàfores. Ja que els infant son literals: « s’ha anat al cel. »; « ens ha deixat », « s’ha anat de viatge », « s’ha posat malalt i s’ha mort »,

ALGUNES IDEES:

La tristesa demana consol i tancament.

  • Escoltar el cos, posar-li nom a l’emoció, empatizar
  • Hi ha persones que els hi consola una abraçada, carícia… I altres que no.
  • Deixar que parlin o expliquin quan ells/es volen. Son persones al 100 %
  • Respondre les tres preguntes:
    • la vaig causar jo?,
    • em pot ocórrer a mi, a papà o a mamà?,
    • qui cuidarà de mi?
  • Explicar-li de forma senzilla el que ha passat.
  • Utilitzar oportunitats per parlar de la mort. Per exemple amb la mort de una planta “quan es moren les plantes, es van desfent , es van podrint , es descompon fins que es converteix en terra, com li passa a les fruites, els animals, les persones”
  • Dibuixar, fer una figura amb plastilina
  • Carta d’acomiadament
  • Fer un ritual d’acomiadament
  • Llegir contes, inventar-se contes….

DAVANT DE :

QUÈ NO AJUDA?

  • No acceptar la rabia del menor. Fer explícit que té dret a enfadar-se i dir la conducte que aniria millor.

Exemple: “Ha pegat el seu germà. Dir-li: estàs molt enfadat perquè t’ha agafat el cotxe. Diga-li que estàs enfadat i vols que te’l torni”

  • Retrets i acusacions ,. Insults, amenaces, ordenar, sermons moralitzadors, divertiments, victimisme, sarcasme, profecies, Pegar

  • Obligar a demanar perdó i un petó. Això no és reparador. Millor : “dir-li que li pregunti al danyat si li ha molestat el que ha fet. I pregunta-li si pot fer alguna cosa perquè es trobi millor”

ALGUNES IDEES

DAVANT DE:

QUÈ NO AJUDA?

  • No acompanyar aquesta alegria
  • No ensenyar-los la diferencia entre “riure’s amb” que “riure’s de”. AMB una broma s’ha de poder riure tothom
  • No compartir moments d’alegria dels adults
  • L’alegria descontrolada en moments no oportuns. Com un funeral, un hospital “en aquests moments no pots expressar l’alegria”
  • Si un infant no expressa alegria , no observar que li passa

ALGUNES IDEES

  • Escoltar el cos, posar-li nom a l’emoció
  • Valorar , reconèixer i posar enfasis a les petites coses
  • Celebrar amb ellxs les trobades amb amics, i famílies
  • Quan les persones adultes estan tristes , no reprimir l’alegria dels infants
  • Ajudar els infants que tinguin una aptitud positiva en la vida, que es pot aprendre de les dificultats
  • Fer activitats físiques amb ellxs com córrer, caminar, saltar, ballar
  • Al final del dia preguntar per aquelles coses que li han agradat

ALGUNS RECURSOS: