El passat 29 demaig de 2020 vam col·laborar com a Equip Dendros en una xerrada realitzada a familiars, organitzada pro la botiga Ecotribu que es dedica a a criança respectuosa.
Us volem posar algun punt que es tracto en la xerrada.
Davant de la:

QUÈ NO AJUDA?
¨No acceptar la por del menor , i ridiculitzar-lo( “ex no siguis poruc si és un gos petit”, “no has de tenir por, no hi ha cap monstre en el teu armari)
¨Obligar a viure l’experiència per força.( Per exemple davant de la por a desconegut ,obligar-lo que li doni d’un petó. Obligar-lo a ficar-se en la piscina o tirar-ho a dins d’ella.)
¨Comparar-ho amb un altre@ nen/a o germà/na que no mostri por en aquesta situació
¨Els dibuixos i sèries que està veient són per a la seva edat? Són adequats? Hi ha algun adult@ que li expliqui el quin aquesta veient?.
¨Utilitzar la por per a eliminar la por, amb Xantatges o com a estratègia educativa. (exemples; “vindrà l’home del sac si et portes malament, “telefonaré al policia si no em fas cas”; ; “cançó: duermete niño, duermete ya, que si no el coco te comerá”)
¨Espantar-los de forma conscient
¨Els càstigs , la violència
¨Les pors dels pares traspassada als fills. (Ex “vés amb compte amb els gossos”)
¨Si té por a que te’n vagis. “desaparèixer” quan ell/ella no està atent
ALGUNES IDEES
Escoltar el cos, posar-li nom a emoció. Normalitzar emoció i explicar-lo que adults també en tenen. I què fas tu quan la tens.
Exposició gradual (a desconeguts, a gossos…).
Crear un lloc imaginari que es senti tranquil
Dibuixar, o plastilina sobre el que fa por i parlar-ne
Canviar el que fa por , per exemple imaginar que se li posa un barret al monstre, dir que un tro és un pet d’un núvol…
Practicar amb el joc, per exemple visitar a dentista, a fer una conferencia en classe
Llegir contes, inventar-se contes….
DAVANT DE :

QUÈ NO AJUDA?
- No acceptar la tristesa del menor , i ridiculitzar-lo, ni minimitzar-la
- Amagar la tristesa del les persones adultes, no explicar-los el que Ha passat ni tenir-los en compte (la mort d’un avi. No dir-li , no preguntar-lo si vol anar a vetlla)
- Utilitzar metàfores. Ja que els infant son literals: « s’ha anat al cel. »; « ens ha deixat », « s’ha anat de viatge », « s’ha posat malalt i s’ha mort »,
ALGUNES IDEES:
La tristesa demana consol i tancament.
- Escoltar el cos, posar-li nom a l’emoció, empatizar
- Hi ha persones que els hi consola una abraçada, carícia… I altres que no.
- Deixar que parlin o expliquin quan ells/es volen. Son persones al 100 %
- Respondre les tres preguntes:
- la vaig causar jo?,
- em pot ocórrer a mi, a papà o a mamà?,
- qui cuidarà de mi?
- Explicar-li de forma senzilla el que ha passat.
- Utilitzar oportunitats per parlar de la mort. Per exemple amb la mort de una planta “quan es moren les plantes, es van desfent , es van podrint , es descompon fins que es converteix en terra, com li passa a les fruites, els animals, les persones”
- Dibuixar, fer una figura amb plastilina
- Carta d’acomiadament
- Fer un ritual d’acomiadament
- Llegir contes, inventar-se contes….
DAVANT DE :

QUÈ NO AJUDA?
- No acceptar la rabia del menor. Fer explícit que té dret a enfadar-se i dir la conducte que aniria millor.
Exemple: “Ha pegat el seu germà. Dir-li: estàs molt enfadat perquè t’ha agafat el cotxe. Diga-li que estàs enfadat i vols que te’l torni”
- Retrets i acusacions ,. Insults, amenaces, ordenar, sermons moralitzadors, divertiments, victimisme, sarcasme, profecies, Pegar
- Obligar a demanar perdó i un petó. Això no és reparador. Millor : “dir-li que li pregunti al danyat si li ha molestat el que ha fet. I pregunta-li si pot fer alguna cosa perquè es trobi millor”
ALGUNES IDEES

DAVANT DE:

QUÈ NO AJUDA?
- No acompanyar aquesta alegria
- No ensenyar-los la diferencia entre “riure’s amb” que “riure’s de”. AMB una broma s’ha de poder riure tothom
- No compartir moments d’alegria dels adults
- L’alegria descontrolada en moments no oportuns. Com un funeral, un hospital “en aquests moments no pots expressar l’alegria”
- Si un infant no expressa alegria , no observar que li passa
ALGUNES IDEES
- Escoltar el cos, posar-li nom a l’emoció
- Valorar , reconèixer i posar enfasis a les petites coses
- Celebrar amb ellxs les trobades amb amics, i famílies
- Quan les persones adultes estan tristes , no reprimir l’alegria dels infants
- Ajudar els infants que tinguin una aptitud positiva en la vida, que es pot aprendre de les dificultats
- Fer activitats físiques amb ellxs com córrer, caminar, saltar, ballar
- Al final del dia preguntar per aquelles coses que li han agradat
ALGUNS RECURSOS:




Jun 3 2020
Emocions infantiles
El passat 29 demaig de 2020 vam col·laborar com a Equip Dendros en una xerrada realitzada a familiars, organitzada pro la botiga Ecotribu que es dedica a a criança respectuosa.
Us volem posar algun punt que es tracto en la xerrada.
Davant de la:
QUÈ NO AJUDA?
¨No acceptar la por del menor , i ridiculitzar-lo( “ex no siguis poruc si és un gos petit”, “no has de tenir por, no hi ha cap monstre en el teu armari)
¨Obligar a viure l’experiència per força.( Per exemple davant de la por a desconegut ,obligar-lo que li doni d’un petó. Obligar-lo a ficar-se en la piscina o tirar-ho a dins d’ella.)
¨Comparar-ho amb un altre@ nen/a o germà/na que no mostri por en aquesta situació
¨Els dibuixos i sèries que està veient són per a la seva edat? Són adequats? Hi ha algun adult@ que li expliqui el quin aquesta veient?.
¨Utilitzar la por per a eliminar la por, amb Xantatges o com a estratègia educativa. (exemples; “vindrà l’home del sac si et portes malament, “telefonaré al policia si no em fas cas”; ; “cançó: duermete niño, duermete ya, que si no el coco te comerá”)
¨Espantar-los de forma conscient
¨Els càstigs , la violència
¨Les pors dels pares traspassada als fills. (Ex “vés amb compte amb els gossos”)
¨Si té por a que te’n vagis. “desaparèixer” quan ell/ella no està atent
ALGUNES IDEES
Escoltar el cos, posar-li nom a emoció. Normalitzar emoció i explicar-lo que adults també en tenen. I què fas tu quan la tens.
Exposició gradual (a desconeguts, a gossos…).
Crear un lloc imaginari que es senti tranquil
Dibuixar, o plastilina sobre el que fa por i parlar-ne
Canviar el que fa por , per exemple imaginar que se li posa un barret al monstre, dir que un tro és un pet d’un núvol…
Practicar amb el joc, per exemple visitar a dentista, a fer una conferencia en classe
Llegir contes, inventar-se contes….
DAVANT DE :
QUÈ NO AJUDA?
ALGUNES IDEES:
La tristesa demana consol i tancament.
DAVANT DE :
QUÈ NO AJUDA?
Exemple: “Ha pegat el seu germà. Dir-li: estàs molt enfadat perquè t’ha agafat el cotxe. Diga-li que estàs enfadat i vols que te’l torni”
ALGUNES IDEES
DAVANT DE:
QUÈ NO AJUDA?
ALGUNES IDEES
ALGUNS RECURSOS:
By Eva Aguilar • Madres y Padres •